THEMA

Versterking van de professional

Het vergroten van kansengelijkheid in het onderwijs hangt nauw samen met de kwaliteit van het onderwijs. Daarvoor zijn voldoende, bekwame professionals nodig in de kinderopvang en op scholen. Juist op dat punt ligt er een enorme opgave. Er is een tekort aan professionals waardoor scholen minder keuze hebben en onderwijstijd soms verkort wordt, wat een zware last legt op de schouders van het onderwijspersoneel. In Utrecht-stad werken we als onderwijspartners intensief samen binnen Utrecht Leert. Hier vertalen we landelijke lijnen naar Utrechtse plannen, acties en afspraken.

theme-image-one

Het vergroten van kansengelijkheid in het onderwijs hangt nauw samen met de kwaliteit van het onderwijs. Daarvoor zijn voldoende, bekwame professionals nodig in de kinderopvang en op scholen. Juist op dat punt ligt er een enorme opgave. Er is een tekort aan professionals waardoor scholen minder keuze hebben en onderwijstijd soms verkort wordt, wat een zware last legt op de schouders van het onderwijspersoneel. In Utrecht-stad werken we als onderwijspartners intensief samen binnen Utrecht Leert. Hier vertalen we landelijke lijnen naar Utrechtse plannen, acties en afspraken.

theme-image-two

Onze doelen in 2025

Het komende kalenderjaar streven we binnen het thema versterking van de professional de volgende doelen na:

card-icon

We toetsen onze drie opleidingsroutes

De uitvoering van de drie opleidingsroutes routes toetsen we in 2024-2025 in de praktijk. Als proeftuin voor route 1 is gekozen voor Leidsche Rijn. We verkennen of het mogelijk is dit op korte termijn uit te breiden naar Overvecht.

card-icon

We zetten in op multi- of interdisciplinaire teams

We zetten in op een in de praktijk getoetst beeld en werkwijze voor het (leren) werken met multi- of interdisciplinaire teams.

card-icon

We werken meer sectoroverstijgend samen

We verrijken loopbaanpaden van onderwijsprofessionals en jeugdprofessionals door meer verbindingen en samenwerkingen te leggen binnen en tussen sectoren.

card-icon

We matchen de schoolstructuur aan de omgeving

Schoolse structuren zijn beter verbonden aan de omgeving en ondersteuningsnetwerken om de school heen.

Utrecht Leert

Utrecht Leert is een initiatief van samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en (overheids-) partners. Het doel is om het lerarentekort in de regio Utrecht terug te dringen en om leraren te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Op die manier maken we de onderwijssector zowel kwantitatief als kwalitatief sterker.
globehttps://utrechtleert.nl/
initiative-image-one
initiative-image-one

Pedagogische Verbinders

Personeelstekorten in de kinderopvang en het onderwijs lopen op. De kinderopvang en het onderwijs zijn als sectoren in veel opzichten concurrerend aan elkaar; pedagogisch medewerkers kunnen in het onderwijs werken als onderwijsassistent en vice versa, je vist dus in zekere zin in dezelfde vijver. Sinds de zomer van 2022 zijn de sectoren en opleiders (ROC Midden Nederland en MBO Utrecht) via Utrecht Leert met elkaar in gesprek gegaan over combinatiefuncties, een uitgelezen mogelijkheid om te verkennen wat het versterken van de samenwerking op kan leveren.

Onderwijsambassadeurs

Hoe kunnen we het onderwijs anders organiseren en zorgen dat meer inspirerende mensen een rol krijgen bij de ontwikkeling van leerlingen. Die vraag lag aan de basis van het project Onderwijsambassadeurs.

Thematrekkers

Het thema Versterking van de professional wordt aangestuurd door de volgende thematrekkers: