Basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap zijn nodig om mee te kunnen doen in de samenleving. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat de beheersing van deze basisvaardigheden sterk onder druk staat. Binnen dit thema gaan we aan de slag met ambities omtrent deze basisvaardigheden, zoals lezen en rekenen, maar ook met bredere vaardigheden, zoals sociaal-emotionele competenties en digitale geletterdheid.
Basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap zijn nodig om mee te kunnen doen in de samenleving. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat de beheersing van deze basisvaardigheden sterk onder druk staat. Binnen dit thema gaan we aan de slag met ambities omtrent deze basisvaardigheden, zoals lezen en rekenen, maar ook met bredere vaardigheden, zoals sociaal-emotionele competenties en digitale geletterdheid.
We gaan aan de slag met een uitbreiding van de bibliotheek op school. Hierbij leggen we ook de verbinding met de kinderopvang en VE.
We onderzoeken of de doelgroep voor het gratis biebabonnement uitgebreid kan worden.
We inventariseren de subsidieregeling waarin scholen een impuls ontvangen voor het introduceren van ‘het vrije leesuur’.
We onderzoeken op welke manier we data over referentieniveaus kunnen gebruiken om basisvaardigheden op peil te houden en te beheersen.
We onderzoeken hoe we de projecten die leesplezier bevorderen kunnen versterken en uitbreiden.
Voorzitter College van Bestuur PCOU Willibrord
Voorzitter College van Bestuur Marnix Academie Utrecht