THEMA

Flexibel samenwerken en huisvesten

In Utrecht weten de meeste kinderen, jongeren en ouders de weg naar school goed te vinden. Dat geldt echter in mindere mate voor het andere, ontwikkelingsgerichte aanbod voor kinderen en jongeren zoals voorschoolse educatie, cultuur of sport, zorg en ondersteuning van jeugdhulp, het consultatiebureau of het jongerenwerk. Mede hierdoor zijn er (te) veel Utrechtse kinderen en jongeren die niet de kans krijgen om te sporten, muziek te maken, naar het consultatiebureau te gaan of na schooltijd met andere kinderen af te spreken. Daarom zetten we met dit thema in op meer gezamenlijke, flexibele en multifunctionele huisvesting. Daarbij zijn samenwerking binnen de wijk en inclusiviteit belangrijke peilers.

theme-image-one

In Utrecht weten de meeste kinderen, jongeren en ouders de weg naar school goed te vinden. Dat geldt echter in mindere mate voor het andere, ontwikkelingsgerichte aanbod voor kinderen en jongeren zoals voorschoolse educatie, cultuur of sport, zorg en ondersteuning van jeugdhulp, het consultatiebureau of het jongerenwerk. Mede hierdoor zijn er (te) veel Utrechtse kinderen en jongeren die niet de kans krijgen om te sporten, muziek te maken, naar het consultatiebureau te gaan of na schooltijd met andere kinderen af te spreken. Daarom zetten we met dit thema in op meer gezamenlijke, flexibele en multifunctionele huisvesting. Daarbij zijn samenwerking binnen de wijk en inclusiviteit belangrijke peilers.

theme-image-two

Onze doelen in 2025

Op het thema flexibel samenwerken en huisvesten streven we de volgende doelen na in 2025:

card-icon

We borgen onze ambities in het Integraal Huisvestingsplan

Het Integraal Huistvestingsplan (IHP) vormt de basis van de uitwerking van gestelde ambities: gezamenlijk, flexibel en inclusief bouwen is het uitgangspunt.

card-icon

We starten met de realisatie van buurtscholen

Op basis van wijkprofielen, behoeften en gesprekken starten we met de realisatie van drie buurtscholen, afgestemd op de wensen van de wijk en de gemeenschap, ambitie van de wijkprofessionals en de noodzaak om te bouwen of renoveren.

card-icon

We stellen een inclusiviteitspanel aan

In 2025 stellen we een inclusiviteitspanel samen dat meedenkt over kansen en drempels ten aanzien van inclusief onderwijs.

Utrechtse Kindcentra

Onze kinderen zijn onze toekomst. Daarom is het van groot belang om te investeren in kinderen. Kinderen (en hun ouders) zijn gebaat bij een eenduidig pedagogisch klimaat, met vloeiende overgangen tussen de verschillende fases die zij doorlopen in hun ontwikkeling (baby-peuter-kleuter-basisschool en voortgezet onderwijs). In een Utrechts Kindcentrum (UK) wordt deze samenwerking verder geïntensiveerd en geformaliseerd.
globehttps://utrecht.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/View/2c120f6b-7dae-4636-8598-4608c999342d#:~:text=Doel%20Utrechtse%20kindcentra%20Een%20Utrechts,doorlopende%20ontwikkelingslijn%20en%20pedagogische%20begeleiding.
initiative-image-one
initiative-image-one

Academie Tien en sporthal Het Plein

- Een voorbeeld van meervoudig ruimtegebruik en slim ruimtegebruik is het recent opgeleverde pand aan het Berlijnplein 300, waarin de middelbare school Academie Tien en Sporthal het Plein zitten. Overdag sporten de leerlingen in de sporthal, in de avond kunnen hier wedstrijdsporten zoals zaalvoetbal, basketbal, handbal, volleybal, badminton en zaalhockey beoefent worden. Op het dak van de sporthal ligt bovendien een openbaar groen plein voor alle buurtbewoners. Op het plein is ook plek voor sport. Zo komt er een basketbalveld voor 3x3 basketbal en een pannakooi.

globehttps://www.academie-tien.nl/ons-nieuwe-gebouw
image

Thematrekkers

Het thema Flexibel samenwerken en huisvesten wordt gewerkt door de volgende thematrekkers: