In Utrecht weten de meeste kinderen, jongeren en ouders de weg naar school goed te vinden. Dat geldt echter in mindere mate voor het andere, ontwikkelingsgerichte aanbod voor kinderen en jongeren zoals voorschoolse educatie, cultuur of sport, zorg en ondersteuning van jeugdhulp, het consultatiebureau of het jongerenwerk. Mede hierdoor zijn er (te) veel Utrechtse kinderen en jongeren die niet de kans krijgen om te sporten, muziek te maken, naar het consultatiebureau te gaan of na schooltijd met andere kinderen af te spreken. Daarom zetten we met dit thema in op meer gezamenlijke, flexibele en multifunctionele huisvesting. Daarbij zijn samenwerking binnen de wijk en inclusiviteit belangrijke peilers.
In Utrecht weten de meeste kinderen, jongeren en ouders de weg naar school goed te vinden. Dat geldt echter in mindere mate voor het andere, ontwikkelingsgerichte aanbod voor kinderen en jongeren zoals voorschoolse educatie, cultuur of sport, zorg en ondersteuning van jeugdhulp, het consultatiebureau of het jongerenwerk. Mede hierdoor zijn er (te) veel Utrechtse kinderen en jongeren die niet de kans krijgen om te sporten, muziek te maken, naar het consultatiebureau te gaan of na schooltijd met andere kinderen af te spreken. Daarom zetten we met dit thema in op meer gezamenlijke, flexibele en multifunctionele huisvesting. Daarbij zijn samenwerking binnen de wijk en inclusiviteit belangrijke peilers.
Het Integraal Huistvestingsplan (IHP) vormt de basis van de uitwerking van gestelde ambities: gezamenlijk, flexibel en inclusief bouwen is het uitgangspunt.
Op basis van wijkprofielen, behoeften en gesprekken starten we met de realisatie van drie buurtscholen, afgestemd op de wensen van de wijk en de gemeenschap, ambitie van de wijkprofessionals en de noodzaak om te bouwen of renoveren.
In 2025 stellen we een inclusiviteitspanel samen dat meedenkt over kansen en drempels ten aanzien van inclusief onderwijs.
Wethouder onderwijs Gemeente Utrecht
Adviseur Kind&co ludens