De ontwikkeling van kinderen moet leidend zijn, niet het systeem of de route die is uitgestippeld. Binnen dit thema zetten we daarom in op het verlagen en verminderen van drempels. Dit doen we met ambities op het gebied van het versoepelen van overgangen, het opzetten van 0-18 leergemeenschappen en het halen van maatwerkdiploma’s. Ook waarderend taalgebruik en focus op aanwezigheid (in plaats van verzuim) zijn belangrijke pijlers binnen dit thema.
De ontwikkeling van kinderen moet leidend zijn, niet het systeem of de route die is uitgestippeld. Binnen dit thema zetten we daarom in op het verlagen en verminderen van drempels. Dit doen we met ambities op het gebied van het versoepelen van overgangen, het opzetten van 0-18 leergemeenschappen en het halen van maatwerkdiploma’s. Ook waarderend taalgebruik en focus op aanwezigheid (in plaats van verzuim) zijn belangrijke pijlers binnen dit thema.
We onderzoeken de behoefte om te komen tot meer brede schoolgemeenschappen en onder welke omstandigheden in de Utrechtse context dit helpend is in het tegengaan van segregatie.
We gaan in gesprek met medewerkers van reeds bestaande 0-18 leergemeenschappen in het land over ervaringen in relatie tot het bevorderen van kansengelijkheid en het tegengaan van segregatie.
We organiseren een bijeenkomst om best practices te delen en kinderopvang en VE-partners in de stad mee te nemen in reeds bestaande aanpakken om de overgang van kinderopvang naar het PO te stroomlijnen.
In het kader van gelijkwaardige samenwerking blijven we het belang van ouderpartnerschap agenderen. Zo werken we samen met ouders in de verschillende fasen in het onderwijsproces en denken zij mee en dragen bij aan het bieden van een drempelloze schoolervaring.
Directeur-bestuurder Samenwerkingsverband Utrecht PO
Voorzitter Raad van Bestuur Kind&co ludens