THEMA

Doorlopende ontwikkellijn

De ontwikkeling van kinderen moet leidend zijn, niet het systeem of de route die is uitgestippeld. Binnen dit thema zetten we daarom in op het verlagen en verminderen van drempels. Dit doen we met ambities op het gebied van het versoepelen van overgangen, het opzetten van 0-18 leergemeenschappen en het halen van maatwerkdiploma’s. Ook waarderend taalgebruik en focus op aanwezigheid (in plaats van verzuim) zijn belangrijke pijlers binnen dit thema.

theme-image-one

De ontwikkeling van kinderen moet leidend zijn, niet het systeem of de route die is uitgestippeld. Binnen dit thema zetten we daarom in op het verlagen en verminderen van drempels. Dit doen we met ambities op het gebied van het versoepelen van overgangen, het opzetten van 0-18 leergemeenschappen en het halen van maatwerkdiploma’s. Ook waarderend taalgebruik en focus op aanwezigheid (in plaats van verzuim) zijn belangrijke pijlers binnen dit thema.

theme-image-two

Onze doelen in 2025

Op het thema doorlopende ontwikkellijn streven we in 2025 de volgende doelen na:

card-icon

We onderzoeken de behoefte tot meer brede schoolgemeenschappen

We onderzoeken de behoefte om te komen tot meer brede schoolgemeenschappen en onder welke omstandigheden in de Utrechtse context dit helpend is in het tegengaan van segregatie.

card-icon

We gaan in gesprek met 0-18 leergemeenschappen

We gaan in gesprek met medewerkers van reeds bestaande 0-18 leergemeenschappen in het land over ervaringen in relatie tot het bevorderen van kansengelijkheid en het tegengaan van segregatie.

card-icon

We versoepelen de overgang van de kinderopvang naar het primiair onderwijs

We organiseren een bijeenkomst om best practices te delen en kinderopvang en VE-partners in de stad mee te nemen in reeds bestaande aanpakken om de overgang van kinderopvang naar het PO te stroomlijnen.

card-icon

We blijven zoeken naar samenwerkingsmogelijkheden met ouders

In het kader van gelijkwaardige samenwerking blijven we het belang van ouderpartnerschap agenderen. Zo werken we samen met ouders in de verschillende fasen in het onderwijsproces en denken zij mee en dragen bij aan het bieden van een drempelloze schoolervaring.

Agora HUB 030

In Utrecht wordt Agora Hub030 van 0-18 jaar met doorgaande lijn ontwikkeld. Waar kinderen samen met plezier ontplooien. Een school waar kinderen met een glimlach binnenkomen en naar huis gaan.
globehttps://www.agorahub030.nl/
initiative-image-one
initiative-image-one

Talentprogramma voor havisten

Samen met een aantal havo-scholen in regio Utrecht hebben we een speciaal programma ontwikkeld in samenwerking met Breekjaar. Zij volgen in een groep van ongeveer 20 leerlingen een programma waarin zij de kans krijgen om te ontdekken welke opleiding of beroep het beste aansluit op jouw talent. Zo kunnen leerlingen straks met zelfvertrouwen een bewuste keuze maken voor een volgende stap in hun(school)loopbaan.

globehttps://www.rocmn.nl/mbo/mbo-talentprogramma-voor-havisten
image

Brede brugklassen

Er is al járen discussie over de 'vroege selectie' in het Nederlandse systeem. In de meeste andere landen zitten leerlingen langer op een gelijk niveau. Het ministerie van OCW geeft subsidie aan scholen die een bredere brugklas aanbieden, of die een brede brugklas verlengen. De gedachte hierachter is dat je kinderen zo gelijkere kansen geeft.

globehttps://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/kennisdossier-voortgezet-onderwijs/een-bredere-of-langere-brugklas-goed-idee-en-hoe-dan
image

Thematrekkers

Het thema Doorlopende ontwikkellijn wordt aangestuurd door de volgende thematrekkers: